Στον «Ηλία του 16ου», στη remake εκδοχή της ιστορικής ταινίας, έπαιζε τον ρόλο του μακαρίτη του Χατζηχρήστου που μοίραζε χαστούκια, ανελέητα, στον έρμο τον Θανάση Βέγγο - μακαρίτης και αυτός, δυστυχώς. Ο Χατζηχρήστος και δεκαετίες μετά ο Φιλιππίδης ερμήνευσαν τον ρόλο του αγαθιάρη παράνομου που παρίστανε τον αφελή «μπατσούλη». 

Με αυτή τη λαϊκή αφέλεια, την τόσο χαρακτηριστική στη μανιέρα του Πέτρου Φιλιππίδη (στο 50/50 ήταν απόλυτα εμφανής, αλλά στην ταινία «Εφάπαξ» στήθηκε όλος ο ρόλος γύρω από αυτή τη λαϊκή φάτσα με το αφελές χαμόγελο).



Η «μανιέρα» όμως φαίνεται πως ήταν η βιτρίνα. Πίσω από την αφέλεια στο «Εφάπαξ» κρυβόταν, κατά το σενάριο, ένας «ακάματος και με προσόντα εραστής».

Στην αληθινή ζωή τα πράγματα ήταν εντελώς διαφορετικά. Οι δημόσιες και επώνυμες πια καταγγελίες περιγράφουν έναν ηθοποιό και σκηνοθέτη ο οποίος τις τελευταίες δεκαετίες επιδιδόταν συστηματικά και ατιμωρητί στη σεξουαλική παρενόχληση έως και κακοποίηση των γυναικών, νεαρών ή μεγαλύτερων σε ηλικία, ηθοποιών που χτύπησαν την πόρτα του για μία δουλειά.

Στην αρχή καταγράφτηκαν οι αόριστες καταγγελίες της Τζένης Μπότση, Αγγελικής Λάμπρη και Λουκίας Μιχαλά για τον σκηνοθέτη και ηθοποιό Κώστα Σπυρόπουλο, ο οποίος, κατά τις καταγγελίες, συνήθιζε να παρενοχλεί τις «νεόφερτες» για οντισιόν. Μετά κατακλύστηκε το διαδίκτυο από το ρεπορτάζ για τον «κύριο Πάρτον». 

Ακολούθησε η δημόσια και επώνυμη καταγγελία της Νάνσυ Μάρκου, πρώην ηθοποιού, κατοίκου Λονδίνου, η οποία βίωσε μία πολύ σκληρή και απάνθρωπη εμπειρία με τον Πέτρο Φιλιππίδη και μάλιστα σε πολύ τρυφερή ηλικία.

Ο ηθοποιός είχε φροντίσει, πριν σκάσουν τα πρώτα, έστω και ανώνυμα, προειδοποιητικά πυρά, να στείλει παντού ένα εξώδικο απαγορεύοντας σε εκπομπές, τηλεοπτικούς σταθμούς και ραδιοφωνικές παραγωγές να ασχολούνται με το όνομά του. Στη συνέχεια μεταφέρθηκε στο ιδιωτικό θεραπευτήριο «Υγεία» μετά από λιποθυμικό επεισόδιο. Το βράδυ της ίδιας ημέρας, η οικογένειά του -και όχι ο θεράπων γιατρός του ή το ιδιωτικό νοσοκομείο- εξέδωσε ανακοίνωση, σύμφωνα με την οποία ο Πέτρος Φιλιππίδης παρουσίασε συμπτώματα εγκεφαλικού επεισοδίου. Έκτοτε ουδέν νεότερον.

Στο μεταξύ και την Τετάρτη που μας πέρασε κυκλοφόρησε έντονα η πληροφορία πως 17 γυναίκες θα κατέθεταν επωνύμως καταγγελία κατά του ηθοποιού στο Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών. Στο μεσοδιάστημα παρενέβη ο πρόεδρος του Πειθαρχικού του Σωματείου, ο γνωστός ηθοποιός Πασχάλης Τσαρούχας, ο οποίος ανακοίνωσε πως έχουν υποβληθεί περισσότερες από 1.000 καταγγελίες για σεξουαλική παρενόχληση και κακοποίηση στον χώρο του θεάτρου, του κινηματογράφου και των παραγωγών τηλεοπτικών σίριαλ. Ο αριθμός καταγγελιών είναι εντυπωσιακός και αποκαλύπτει το μέγεθος, ηθικό και νομικό, του προβλήματος.

Η πρώτη ομοβροντία


Την Πέμπτη το απόγευμα ακούστηκε η πρώτη ομοβροντία. Τρεις γυναίκες, η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους, η Λένα Δροσάκη και η Πηνελόπη Αναστασοπούλου διάβηκαν τον Ρουβίκωνα και κατέθεσαν στο Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών επωνύμως και ενυπογράφως καταγγελία κατά του Πέτρου Φιλιππίδη για προσβολή της γενετήσιας αξιοπρέπειας των τριών αυτών ηθοποιών. Καλά πληροφορημένες πηγές που γνωρίζουν πρόσωπα και πράγματα στον καλλιτεχνικό κόσμο κατέληξαν την Πέμπτη το βράδυ στο συμπέρασμα πως θα ακολουθήσουν και οι άλλες 14 επώνυμες και ενυπόγραφες καταγγελίες.

Τα «χαστούκια» δεν πέφτουν πια στον ταλαίπωρο τον Βέγγο από έναν φοβισμένο Χατζηχρήστο. Δεν έχουμε να κάνουμε με σινεμά. Μιλάμε για μία αδυσώπητη πραγματικότητα, όπου ένας πολύ γνωστός ηθοποιός και θιασάρχης, που πρωταγωνιστεί εδώ και δεκαετίες στο σανίδι, τον κινηματογράφο και στα τηλεοπτικά σίριαλ, ένα άτομο που επιλέγεται για συγκεκριμένους λόγους ως κεντρικό πρόσωπο σε τηλεοπτικές διαφημίσεις, βρίσκεται στο επίκεντρο ενός μείζονος σημασίας ηθικού και ποινικού σκανδάλου μεγατόνων. Υπάρχουν ποινικές προεκτάσεις διότι πολλά από τα αδικήματα τα οποία καταγγέλλονται δεν έχουν παραγραφεί, οπότε έχει πολλή δουλειά μπροστά του ο εισαγγελέας.

Σε πρώτη φάση αναμένεται η συλλογική αντίδραση στα καταγγελλόμενα στο Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών, του οποίου το διοικητικό όργανο συνεδριάζει εκτάκτως την Παρασκευή 5 Φεβρουαρίου για να εξετάσει την καταγγελία των Παπαχαραλάμπους, Δροσάκη και Αναστασοπούλου. Εκκρεμεί το βασικό αίτημα που υπέβαλαν και οι τρεις γυναίκες για άμεση διαγραφή του Πέτρου Φιλιππίδη από το συνδικαλιστικό σωματείο. Αντιλαμβάνεται και ο πλέον ανίδεος πως ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα έχει σοβαρές επαγγελματικής φύσεως επιπτώσεις.

Εντοπίστηκαν ωστόσο και φωνές οι οποίες δεν υιοθετούν αυτή την πρακτική καταγγελιών. Ο Σταμάτης Φασουλής φερειπείν εξέφρασε μία κλασική (παραδοσιακή) και εν πολλοίς αποπροσανατολιστική άποψη περί καταγγελιών, η οποία καλύπτεται πίσω από το δόγμα: «Αν διαθέτει κανείς στοιχεία, τότε να αποταθεί στον εισαγγελέα». Πρόκειται για μία άποψη η οποία εκτονώνει τις πιέσεις και παραπέμπει τις εξελίξεις στις καλένδες. Η ώρα του εισαγγελέα έρχεται αργότερα. Μετά την αποκάλυψη του «αθέατου κόσμου».

Αυτή η αλληλουχία γεγονότων και εξελίξεων παρατηρήθηκε και με το κίνημα # METOO στις ΗΠΑ ή τη Μεγάλη Βρετανία, όπου προηγήθηκαν οι δημόσιες και επώνυμες καταγγελίες μέσω social media (τα οποία τόσο κάθετα απορρίπτει ο Σταμάτης Φασουλής) και στη συνέχεια ανέλαβε δράση η Δικαιοσύνη. Άλλωστε πώς αλλιώς θα ανοίξουν τα στόματα και με ποιoν τρόπο θα καταλαγιάσει ο φόβος;


Άννα-Μαρία Παπαχαραλάμπους: Η ανησυχία μου έφτανε στα όρια του τρόμου


Σε ό,τι αφορά στην Άννα-Μαρία Παπαχαραλάμπους, όπως ανέφεραν στην εκπομπή, αυτά που καταγγέλλει η ηθοποιός συνέβησαν το 2000, όταν ήταν 24 ετών, στην παράσταση «Ηλίθιοι» του Νιλ Σάιμον στο θέατρο Βρετάνια. «Ο καταγγελλόμενος προέβη πολλές φορές σε σοβαρές πράξεις προσβολής της γενετήσιας αξιοπρέπειάς μου. Και όχι μόνο. Εκμεταλλευόμενος το νεαρό της ηλικίας μου, την ανάγκη μου να εργαστώ, τον φόβο που μου είχε εμφυσήσει».

Σύμφωνα με τα λεγόμενα των παρουσιαστών της εκπομπής, η καταγγέλλουσα ηθοποιός αναφέρει ακόμα για τον Πέτρο Φιλιππίδη: «Ο καταγγελλόμενος με παρενοχλούσε και εκτός θεάτρου με διάφορους τρόπους, όπως παρακολουθώντας με, προκαλώντας μου μια διαρκή ανησυχία που έφθανε πολλές φορές στα όρια του τρόμου, αφού ειλικρινά δεν ήξερα ποια θα ήταν η επόμενη κίνησή του. Φοβόμουν ότι ήταν ικανός για τα πάντα, όπως μου είχε αποδείξει με τις πράξεις του».

Οι δημοσιογράφοι, μεταφέροντας κάποια από τα γραφόμενα στην καταγγελία, ανέφεραν ακόμη ότι η Άννα-Μαρία Παπαχαραλάμπους περιγράφει ότι, κάθε φορά που κάποιος δικός της άνθρωπος βρισκόταν στο θέατρο, σε μια σκηνή φιλιού της παράστασης ο καταγγελλόμενος χρησιμοποιούσε βία, με το κοινό να αντιδρά με επιφώνημα απέχθειας. Ανέφεραν ακόμα ότι η καταγγέλλουσα εξηγεί ότι, κάθε φορά που βρισκόταν ειδικά ο τότε σύντροφός της στο θέατρο, ο καταγγελλόμενος την έπιανε σε διάφορα μέρη του σώματός της, δίνοντας με ακόμα μεγαλύτερο πάθος αυτά τα πιεστικά φιλιά.

Στην καταγγελία της η Άννα-Μαρία Παπαχαραλάμπους, όπως μετέφεραν οι παρουσιαστές του «Πάμε Δανάη», διευκρινίζει ακόμη ότι, όταν η ίδια απευθύνθηκε στον παραγωγό, εκείνος δεν φάνηκε να εκπλήσσεται και της είπε ότι θα ήταν δύσκολη η αντικατάσταση, αλλά παρ' όλα αυτά αν ήθελε να φύγει θα το καταλάβαινε.

Λένα Δροσάκη: Δεν περίμενα ότι θα φθάσει σε αυτό το σημείο


Σε ό,τι αφορά στην καταγγελία της Λένας Δροσάκη, ανέφεραν στην εκπομπή: «Το 2007 ήταν 24 ετών φοιτήτρια. Επισκέφθηκαν τα γυρίσματα γνωστής τηλεοπτικής σειράς όπου πρωταγωνιστούσε ο καταγγελλόμενος. Την ξεχώρισε και άρχισε να την προσεγγίζει, όπως αναφέρεται στην καταγγελία. "Με έναν τρόπο άρχισε να αλλάζει συμπεριφορά, να με παρενοχλεί σεξουαλικά, στην αρχή διακριτικά, στη συνέχεια ολοένα με πιο ανάρμοστο τρόπο. Κάποια στιγμή άρχισε να με απειλεί ανοιχτά ότι, αν δεν συνευρεθούμε, θα φροντίσει να μην περάσω ως φοιτήτρια τις εξετάσεις του υπουργείου"».

Και συνέχισε ο Άρης Καβατζίκης να περιγράφει: «Την ημέρα που η Λένα βρισκόταν στο Θέατρο Τέχνης στην οδό Φρυνίχου για τις εξετάσεις του υπουργείου, τον είδε απέναντί της. ''Πάγωσα, δεν περίμενα ότι θα φθάσει σε αυτό το σημείο. Όταν έφθασε η σειρά μου και ανέβηκα στη σκηνή για να εξεταστώ, είδα τον καταγγελλόμενο να εισέρχεται στην αίθουσα του θεάτρου και να κατευθύνεται προς το μέρος της κριτικής επιτροπής χαιρετώντας εγκάρδια, συνομιλώντας θερμά με τα μέλη της. Όταν γύρισε να δει εμένα πάνω στη σκηνή, έκανε τη χαρακτηριστική κίνηση που σημαίνει "είδες που σ΄τα έλεγα;". Δεν πέρασα στις εξετάσεις του υπουργείου, αν και θέλω να είμαι απολύτως σαφής: δεν ξέρω κατά πόσο αυτό οφείλεται σε ενέργειες του καταγγελλόμενου ή στο γεγονός ότι η απόδοσή μου δεν ήταν η επιθυμητή, κυρίως λόγω της ταραχής που μου είχε προκαλέσει"».

Στη συνέχεια αναφέρθηκαν σε άλλο απόσπασμα της καταγγελίας για τα όσα συνέβησαν το 2019 στο θέατρο της Κάτιας Δανδουλάκη, όταν την κάλεσαν να παίξει στο έργο «Έγκλημα στο Όριεντ Εξπρές». «Η Λένα Δροσάκη θεωρεί ότι όλα έχουν περάσει, ενημερώνει την κα. Δανδουλάκη, πείθεται και μένει στην παράσταση» ανέφεραν οι παρουσιαστές έχοντας διαβάσει την καταγγελία της ηθοποιού και ακολούθως μετέφεραν αποσπάσματα από την καταγγελία. «Άρχισαν τα ίδια περιστατικά, τα περιστατικά συνέβαιναν κάποιες φορές κατ’ ιδίαν, κάποιες φορές ενώπιον όλου του θιάσου. Κάποια στιγμή όλη αυτή η απαράδεκτη και προσβλητική συμπεριφορά έφθασε στο αποκορύφωμά της, όταν μια μέρα επιτέθηκε λεκτικά και χωρίς κανένα λόγο με απίστευτη ένταση σε εμένα και στον συνάδελφό μου Λευτέρη Ζαμπετάκη, προφανώς θεωρώντας ότι έχουμε μεταξύ μας κάποια ερωτική σχέση, πράγμα που δεν ίσχυε. Η πρόβα διεκόπη και η Κάτια Δανδουλάκη ανακοίνωσε στον Πέτρο Φιλιππίδη ότι δεν θα χρειαστεί άλλο τις υπηρεσίες του».

Π. Αναστασοπούλου: Μου ζήτησε να συναντηθούμε το βράδυ στο θέατρο


Η Πηνελόπη Αναστασοπούλου στην καταγγελία της αναφέρθηκε αρχικά στην πρώτη γνωριμία της με τον Πέτρο Φιλιππίδη, το 2008, όταν ήταν 25 ετών και είχε μόλις τελειώσει το Θέατρο Τέχνης και πήγε σε μια οντισιόν, σε μια συνάντηση για συνεργασία. Με βάση τα όσα ανέφεραν στην εκπομπή του Mega, στην καταγγελία αναφέρει η Πηνελόπη Αναστασοπούλου: «Ο καταγγελλόμενος ζήτησε να τον συναντήσω βράδυ στο θέατρο στο οποίο εργαζόταν και στο οποίο ήταν θιασάρχης. Όταν έφθασα στο θέατρο, ο καταγγελλόμενος με υποδέχθηκε, μου είπε να περάσω στο καμαρίνι του. Δεν υπήρχε κανείς άλλος στο θέατρο, πράγμα που μου έκανε εντύπωση. Κλείδωσε το καμαρίνι, άρχισα να αισθάνομαι άβολα».

Σύμφωνα με τους παρουσιαστές, στη συνέχεια η Πηνελόπη Αναστασοπούλου «περιγράφει προσβολή γενετήσιας αξιοπρέπειας και ότι βίωσε παράξενες και οριακές συμπεριφορές από τον καταγγελλόμενο ''όπως απότομα ξεσπάσματα οργής, λεκτικές προσβολές και άλλα. Όταν καταλάβαινε ότι αισθανόμουν άβολα, μάλλον αυτό τον εξίταρε περισσότερο''».

Όπως περιέγραψαν στην εκπομπή με βάση την καταγγελία, η Πηνελόπη Αναστασοπούλου κάποια στιγμή συνεργάστηκε στο θέατρο το 2010 με τον καταγγελλόμενο, αφού είχε λάβει διαβεβαιώσεις και από το περιβάλλον του, όταν και πάλι ο καταγγελλόμενος προσέβαλε τη γενετήσια αξιοπρέπειά της.